Oriunde in România

Telefon: 0752.553.553 | E-mail: office@esqcert.ro

Certificare ISO 45001

Sistemul de Management al Securitatii si Santatii Operationale ISO 45001

Ce este ISO 45001
Această întrebare apare foarte des și această imagine de ansamblu este menită să vă ofere informații despre beneficiile ISO 45001, precum și cerințele standardului, structura acestuia și pașii către certificare.
Origine ISO 45001
ISO 45001, Sisteme de management al sănătății și securității muncii - Cerințe cu ghid pentru utilizare, este un standard ISO pentru sistemele de gestionare a securității și sănătății în muncă recunoscute și puse în aplicare la nivel mondial. Acest standard a fost publicat în 2018 pentru a înlocui OHSAS 18001: 2007.
Înainte de elaborarea unui standard de sistem de management de către comitetul ISO, a fost pregătit un „studiu de justificare” pentru a prezenta un caz pentru proiectul propus. În legătură cu dezvoltarea ISO 45001, nevoile utilizatorilor sunt identificate din următoarele:
  1. Cerințele utilizatorilor pentru a se alinia mai bine cerințele standardelor sistemului de management sau pentru a permite „integrarea” în sistemele de management ale organizației lor. Aceasta a dus la dezvoltarea unei „Structuri la nivel înalt” (denumită adesea „Anexa SL”), care oferă o secvență (structură), text, termeni și definiții comune pentru standardele sistemului de management. Această „structură la nivel înalt” a fost aplicată în timpul dezvoltării ISO 45001.
  2. Conform Sondajului de standarde și certificate al 2011 al Grupului de Proiect OHSAS, acum există peste 90000 de certificate emise în 127 de țări. Acest fapt demonstrează necesitatea unui standard ISO pentru această disciplină.
Studiile a identificat că ISO 45001 ar trebui:
  • permiteți organizațiilor să ofere medii de lucru sigure și sănătoase
  • să fie generic și relevant pentru toate tipurile și dimensiunile organizațiilor, care operează în orice sector și să poată adapta condiții geografice, culturale și sociale diverse
  • să poată fi aplicat la cea mai largă gamă posibilă de organizații cu diferite grade de maturitate ale OH și SMS-urilor lor
  • specificați componentele esențiale ale unui OH și SMS
  • permiteți organizațiilor să demonstreze conformitatea cu cerințele
  • permiteți organizațiilor să identifice, să evalueze și să își controleze riscurile OH&S și să-și îmbunătățească performanța OH&S
  • alinierea la alte standarde ale sistemului de management (în special ISO 14001 pentru sistemele de management de mediu).
Ce este un sistem de management al sănătății și securității în muncă?
Un sistem de management al sănătății și securității în muncă, denumit adesea OH & SMS, definește cadrul în care organizația are grijă de sănătatea și securitatea în muncă a angajaților săi. Reprezintă un set de reguli, politici, procese, planuri și practici pentru prevenirea riscurilor de securitate și sănătate în muncă și minimizează riscurile la locul de muncă. OH & SMS este unic pentru fiecare organizație și trebuie să fie adecvat cerințelor legale, riscurilor de sănătate și securitate în muncă și proceselor de afaceri aplicate în organizație. ISO 45001 reprezintă cele mai bune practici în stabilirea, implementarea și menținerea OH & SMS. Cerințele și orientările sale ajută o organizație să stabilească OH & SMS eficiente și să evite lipsa de elemente importante pe acest drum.
A ajunge la inima de ce este important ISO 45001
Limitarea riscurilor de securitate și sănătate în muncă și prevenirea rănilor la locul de muncă este una dintre cele mai importante provocări cu care se confruntă companiile. Printre cele mai mari avantaje ale implementării unui OH & SMS este îmbunătățirea imaginii publice a companiei, care este certificată ISO 45001. Fiind certificat conform ISO 45001 demonstrează că compania dvs. aparține între acele companii care se ocupă de sănătatea și siguranța angajaților săi. Acest lucru poate aduce relații mai bune cu clienții, publicul și comunitatea, dar aduce și alte avantaje.
Alături de imaginea publică bună, multe companii pot economisi bani prin implementarea unui sistem de management al sănătății și securității în muncă. Acest lucru poate fi obținut prin reducerea incidentelor care au ca rezultat leziuni și prin posibilitatea de a obține asigurare la un cost mai rezonabil. Această îmbunătățire a controlului costurilor este un beneficiu care nu poate fi trecut cu vederea atunci când luați decizia de a implementa un OH și SMS.
Cum arată de fapt ISO 45001?
ISO 45001 constă din unsprezece secțiuni. Primele trei secțiuni reprezintă o introducere la standard, domeniul de aplicare și referințele normative, iar celelalte șapte secțiuni conțin cerințele pentru sistemul de management al sănătății și securității în muncă. Iată despre ce sunt cele șapte secțiuni principale:
Contextul organizației. Această secțiune impune organizației să-și determine contextul în termeni ai sistemului de management al sănătății și securității în muncă, inclusiv părțile interesate și nevoile și așteptările acestora. De asemenea, definește cerințele pentru determinarea domeniului de aplicare a OH & SMS, precum și cerințele generale OH & SMS.
Conducere. Această clauză a standardului necesită o conducere de top pentru a demonstra leadershipul și angajamentul față de OH & SMS, împreună cu definirea politicii de securitate și sănătate în muncă. De asemenea, conducerea de vârf trebuie să atribuie proprietarilor de procese cu alte roluri și responsabilități.
Planificare. Secțiunea de planificare definește cerințele pentru abordarea riscurilor și oportunităților, precum și cerințele pentru analiza riscurilor profesionale. Această clauză include, de asemenea, cerințe pentru identificarea și evaluarea pericolelor, determinarea cerințelor legale și de altă natură, obiectivelor O&S și planurile pentru realizarea acestora.
Asistență. Această clauză definește cerințele pentru procesele de sprijin și prevederile de resurse necesare pentru funcționarea eficientă a OH & SMS. Definește cerințele pentru oameni, infrastructură, mediu de lucru, monitorizarea și măsurarea resurselor, competență, conștientizare, comunicare și informații documentate.
Operare. Această clauză este axată pe stabilirea controalelor operaționale pentru eliminarea riscurilor de securitate și sănătate în muncă, gestionarea schimbărilor și pregătirea și răspunsul la situații de urgență.
Evaluarea performanței. Scopul cerințelor plasate în această clauză este de a oferi organizației mecanisme care să determine eficacitatea QMS. Conține cerințe pentru monitorizarea și măsurarea necesare, inclusiv evaluarea performanței, obligația de conformitate, auditul intern și revizuirea managementului.
Îmbunătățire Ultima secțiune a standardului definește cerințele pentru îmbunătățirea continuă a OH & SMS, inclusiv cerințele pentru gestionarea neconformităților, incidentelor și acțiunilor corective.
De ce este ISO 45001bun pentru organizația dvs.?
Nu există nici o îndoială că implementarea ISO 45001 aduce beneficii organizației. După cum am menționat anterior, numărul de organizații, atât mari cât și mici, care au implementat deja OHSAS 18001 (care este predecesorul ISO 45001) este deja mare și este în continuă creștere. ISO 45001 aduce toate avantajele OHSAS 18001, cu adăugarea altor noi. Iată doar câteva dintre aceste avantaje:
Îmbunătățește-ți imaginea și credibilitatea. Prin asigurarea clienților că aveți angajamentul de a stabili și menține un sistem de management al sănătății și securității în muncă, vă puteți îmbunătăți imaginea și cota de piață prin reducerea numărului de incidente OH&S pe locul de muncă și trimiterea unui mesaj clar că organizația dvs. are grijă de angajați.
Îmbunătățirea controlului costurilor.  O îmbunătățire pe care o caută toate organizațiile este reducerea costurilor. OH & SMS poate ajuta în acest sens prin creșterea ratingului la companiile de asigurări, reducând în același timp incidente de securitate și sănătate în muncă, care pot duce la proces și deteriorarea imaginii organizației.
Utilizați luarea deciziilor bazate pe dovezi.  Prin asigurarea că utilizați date exacte pentru a lua decizii cu privire la ce să îmbunătățiți, puteți crește mult șansele ca îmbunătățirile dvs. să aibă succes prima dată, în loc să faceți mai multe încercări nereușite. Folosind aceste date pentru a urmări progresul dvs., puteți corecta aceste inițiative de îmbunătățire înainte de a pleca „de pe șine”, ceea ce poate economisi costuri și timp.
Creați o cultură de îmbunătățire continuă. Cu o îmbunătățire continuă, puteți lucra la procese mai bune și la reducerea riscurilor de sănătate și securitate în muncă într-un mod sistematic, pentru a vă îmbunătăți imaginea publică și a reduce potențial costurile. Atunci când se creează o cultură de îmbunătățire, oamenii caută întotdeauna modalități de a-și îmbunătăți procesele, ceea ce facilitează menținerea OH & SMS.
Implică-ți oamenii.  Având în vedere posibilitatea de a alege între a lucra pentru o companie care arată îngrijire și îngrijorare pentru sănătatea și securitatea în muncă și una care nu, majoritatea oamenilor o preferă pe prima. Prin angajarea angajaților dvs. pentru a vă reduce pericolele de securitate și sănătate în muncă, puteți crește concentrarea și reținerea lor.
Pe lângă beneficiile menționate mai sus, trecerea de la OHSAS 18001 la ISO 45001 aduce:
  • mai multă claritate cu privire la problemele OH și SMS
  • o implicare sporită a leadershipului și participarea lucrătorilor la OH și SMS
  • gândire bazată pe riscuri pentru OH & SMS, precum și pentru riscurile OH&S
  • alinierea politicii și obiectivelor OH&S cu direcția strategică a organizației
  • integrarea OH & SMS în procesele de afaceri ale organizației
  • limbaj simplificat, structură comună și termeni.
Care sunt etapele practice pentru a deveni certificat ISO 45001?
Ce înseamnă să fii certificat ISO 45001? Răspunsul la această întrebare depinde de tipul certificatului pe care doriți să îl obțineți. Organizațiile pot obține sistemul de management al sănătății și securității în muncă certificat de organismele de certificare, în timp ce persoanele fizice pot obține certificate, de exemplu, ca auditori interni și principali ai ISO 45001. 
Pentru a obține certificarea, organizația trebuie să implementeze un sistem de management al sănătății și securității în muncă conform cu cerințele ISO 45001. Odată ce sistemul este în vigoare, organizația poate angaja un organism de certificare pentru a efectua auditul de certificare pentru a determina dacă organizația respectă standardul. După auditul de succes, trebuie să furnizeze certificatul care atestă respectarea organizației cu cerințele standardului.
Punerea în aplicare a standardului ISO 45001 este o sarcină dificilă și primul pas este să obțineți suportul de management pentru acest efort. Cu conducerea superioară la bord, puteți începe să identificați cerințele legale cu privire la sănătatea și securitatea în muncă, să definiți domeniul de aplicare și obiectivele OH & SMS și OH&S, să identificați riscuri și oportunități și riscuri OH&S și să definiți controale operaționale. Există mai multe procese obligatorii care trebuie incluse, iar altele trebuie adăugate dacă organizația le consideră necesare.
Ca parte a asigurării consecvenței OH și SMS-ului dvs., va trebui să documentați multe proceduri și politici care vor comunica angajaților ceea ce vă așteptați de la aceștia în ceea ce privește OH & SMS. Documentele pot fi create pe plan intern sau puteți solicita ajutor extern sub formă de consultant sau șabloane de documentare. 
După ce organizația stabilește procesele și informațiile documentate necesare, sistemul va trebui să funcționeze o perioadă de timp pentru a stabili dacă sistemul este configurat corect și dacă sunt necesare unele modificări. Prin operarea OH & SMS, organizația va produce înregistrări care vor demonstra că activitățile se desfășoară conform planificării. Aceste înregistrări sunt necesare pentru auditul și revizuirea sistemului dvs. și pentru a obține certificarea.
Pași obligatorii pentru finalizarea implementării și obținerea certificării companiei
Documentarea și implementarea OH & SMS nu sunt suficiente pentru certificare. De asemenea, trebuie să fiți sigur că este atât eficient, cât și conform cu standardul. Următorii pași sunt meniți să asigure acest lucru și să vă pregătească organizația pentru auditul de certificare:
  1. Auditul intern - Scopul auditului intern este de a determina nivelul de conformitate al OH și SMS-ului dvs. cu cerințele standardului. În timpul auditului, auditorii interni vor examina documentele, înregistrările și procesele pentru a identifica punctele slabe și pentru a furniza informații despre neconformități.
  2. Revizuirea managementului - Aceasta este revizuirea finală a eficacității OH & SMS-ului dvs., conducerea de top trebuie să revizuiască informațiile privind performanțele OH & SMS, rezultatele auditurilor interne, realizarea obiectivelor și schimbările în contextul organizației. Toate aceste informații vor permite conducerii de top să ia decizii cu privire la modul de îmbunătățire a OH & SMS-urilor existente.
  3. Acțiuni corective - Atât auditul intern, cât și revizuirea managementului vă oferă informații despre ceea ce trebuie schimbat, corectat și îmbunătățit. Aceste acțiuni corective sunt cel mai bun instrument pentru a face față neconformităților. Sunt luate măsuri corective pentru a obține respectarea deplină a standardului.
Procesul de certificare a companiei este împărțit în două etape:
Etapa 1 (revizuirea documentației) . Aceasta este faza inițială a auditului; auditorii de certificare vă vor examina documentele OH și SMS pentru a se familiariza cu organizația și procesele acesteia înainte de auditul principal și pentru a se asigura că documentele dvs. sunt conforme cu cerințele ISO 45001.
Etapa a II-a (auditul principal) . Auditul principal este cea mai importantă parte a auditului de certificare. În această fază, auditorii de certificare vor realiza interviuri cu conducerea de top și angajații și vă vor observa procesele. Scopul lor este de a determina respectarea OH și SMS-ului dvs. nu numai la cerințele standardului, ci și la conținutul documentelor dvs. examinate în prima etapă.
Ce pregătire și certificare ISO 45001 este disponibilă dacă ești un individ?
ISO 45001 - Curs de auditor principal . Acesta este cursul cel mai solicitant. Durează patru sau cinci zile și vă oferă cunoștințe și înțelegere a cerințelor ISO 45001, precum și a tehnicilor de audit, a înregistrărilor de eșantionare și a obținerii de probe în timpul auditului. 
Curs de auditor intern ISO 45001 . Acest curs durează de obicei două sau trei zile. Spre deosebire de cursul Lead Auditor, acesta nu include un test de competență și este cel mai potrivit pentru persoanele care doresc să efectueze audituri interne în cadrul propriilor organizații.
Cursul de conștientizare și implementare ISO 45001 . Există mai multe cursuri care oferă cunoștințe despre ISO 45001 și modul de implementare a acestuia. Aceste tipuri de cursuri pot varia în funcție de lungimea și cantitatea de informații furnizate. Acestea pot dura de la una la cinci zile și includ diverse materiale de învățare, cum ar fi sesiunile de învățare electronică, ca metodă de predare a materialului. Cursuri de acest gen sunt cele mai benefice pentru persoanele care doresc să obțină o imagine de ansamblu a ISO 450001 sau pentru cei care vor fi implicați în implementarea sau întreținerea OH & SMS în cadrul unei organizații. Un astfel de curs poate fi mai rentabil decât investiția în cursul de auditor principal pentru cei implicați la acest nivel. 

Avantajele unui certificat ISO 45001

 
  • Imbunatatirea securitatii in cadrul companiei
  • Mai mult control cu privire la riscuri
  • Reducerii riscurilor, prin stabilirea de obiective si responsabilitati
  • Supravegherea respectarii legislatiei
  • Imbunatatirea imaginii companiei
  • Demonstrarea angajamentului la protecția personalului si a bunurilor
  • Promovarea unei comunicari interne șiexterne mai eficiente
  • Cresterea posibilitatii de a dobandi noi clienti si furnizori
  • Posibilitatea de a castiga o parte din licitatiile publice

Avand Certificare ISO 45001, companiile au raportat

 
  • conditii de munca sporite
  • cresterea calitatii muncii
  • cresterea gradului de satisfacere al angajatilor
  • scaderea riscurilor de accidente imbolnaviri cauzate muncii
  • imbunatatirea imaginii companiei prin conditiile de munca
  • cresterea sigurantei la locul de munca